Mitos perairan penuh misteri

Lautan menyimpan begitu banyak misteri. Tiada siapa yang tahu dan pasti betapa mendalam lautan dan isi dalamnya, sehingga menjadikan tempat itu masih memegang jutaan tanda tanya. Begitu juga dengan beberapa lautan di dunia ini. Sebenarnya, kerana ia begitu misteri, sesetengah orang mengatakan bahawa terdapat beberapa lautan yang menjadi rumah kepada jin dan entiti lain.

Image result for haunted sea

Ia kemudian dikaitkan dengan pelbagai kemalangan yang berlaku di perairan wilayah di dunia. Kemudian, di manakah lautan paling dihantui di dunia? Terdapat lima buah laut yang terkenal dengan cerita mistik mereka. 

Laut Pantai Selatan

Image result for Laut Pantai Selatan

Laut ini sudah terkenal dengan kehebatannya, terutama oleh rakyat Indonesia. Dikatakan bahawa laut di sini dijaga oleh seorang ratu bernama Nyi Roro Kidul. Nah, jika anda berada di kawasan laut selatan pantai yang merupakan wilayah ratu, masyarakat dilarang keras memakai pakaian hijau.

Sebabnya, ia dapat menarik perhatian kanjeng permaisuri dan bahkan ada khabar angin yang mengatakan bahawa mereka yang berpakaian hijau akan ditarik ke laut untuk digunakan sebagai tentera kerajaan.

Lake Ronkonkoma 

Image result for Lake Ronkonkoma

Seterusnya terdapat sebuah tasik di New York yang dipanggil Lake Oankonkoma. Tasik itu sendiri penuh dengan misteri yang menyebabkan ramai orang enggan melawat tasik itu. Kisah mistik di tasik itu sendiri berpunca dari kisah cinta seorang gadis bernama Tuskwanta pada tahun 1600-an.

Tuskwanta yang merupakan anak perempuan India Setauker jatuh cinta dengan seorang tukang kayu bernama Hugh Birdsall. Malangnya, bapanya melarang Tuskwanta menjalin hubungan dengan Birdsall.

Walaupun dihalang keluarga, Tuskwanta tidak berputus asa. Selama tujuh tahun, dia cuba menghantar surat cinta kepada Birdsall dengan menulisnya di atas kulit pohon yang melintasi tasik. Malah dia sendiri yang pergi ke tasik demi menghantar surat cinta. Walau bagaimanapun, tiada satu pun suratnya dijawab oleh Birdsall.

Pada akhirnya, Tuskwanta mula putus asa. Dia kemudian memutuskan untuk membunuh diri dengan mendayung sampannya ke Lake Ronkonkoma dan menoreh pisau yang digunakannya untuk menulis kata-kata cinta di hatinya.

Sebelum melakukan bunuh diri, Tuskwanta bersumpah untuk mencari dan memburu lelaki muda di sekitar Tasik Ronkonkoma. Sejak itu, terdapat banyak kejadian orang yang tenggelam di Lake Ronkonkoma.

Selat Bali

Image result for Selat Bali

Selat Bali boleh dianggap sebagai selat yang penuh dengan misteri. Dikatakan bahawa selat ini didiami oleh sekumpulan makhluk ghaib yang sering mencari mangsa.

Jadi, beberapa tahun yang lalu terdapat satu kejadian kapal tenggelam di Selat Bali yang mengorbankan beratus-ratus nyawa. Sebanyak 27 trak dan kandungan mereka di dalam kapal juga tenggelam. Ramai mengaitkan ia berpunca daripada semangat korban yang dikatakan menghantui Selat Bali.

Sungai Saco

Image result for Sungai Saco

Sungai Saco adalah sungai di Marin dan mengalir sekitar 50 km dari Lovewell Pond ke Saco Bay di Lautan Atlantik. Kisah mistik sungai itu sendiri bermula pada tahun 1675. Pada masa itu, terdapat tiga kulit putih yang mendayung sampan di Sungai Saco.

Dalam perjalanan mereka, mereka melihat seorang wanita muda memegang bayi. Ketiga lelaki itu kemudian menghampiri wanita itu, kemudian mengambil bayi itu ke dalam lengannya.

Mereka sengaja melakukannya kerana kepercayaan bahawa bayi lelaki di kawasan itu boleh berenang. Ibu bayi itu segera cuba menyelamatkan bayinya dengan melompat ke sungai. Malangnya, seminggu kemudian, mereka diisytiharkan mati.

Image result for Sungai Saco

Melihat peristiwa ini, suami wanita yang menjadi ketua puak tempatan marah dan memberikan kutukan ke Sungai Saco. Dia meminta setiap tahun, Sungai Saco membunuh tiga lelaki kulit putih sebagai pertukaran untuk kematian isterinya.

Selat Karimata

Image result for Selat Karimata

Laut berhantu terakhir ialah Selat Karimata. Dikatakan bahawa selat ini dihuni oleh kerajaan jin. Terdapat juga berita yang mengatakan bahawa selat ini dikawal oleh seorang makhluk ghaib bernama Ratu Junjung Buih.

Kesan misteri dan berhantu di tempat ini diperkuat lagi selepas insiden pesawat AirAsia QZ8501 pada 2014 lalu. Dalam kemalangan itu, 162 penumpang dan semua anak kapal telah diisytiharkan mati. 

Raja Lepak

Read Previous

Tampar wajah sebab nak cantik? Teknik rawatan pelik dekat Thailand

Read Next

Kalau mengidam tv flat screen ini cara dia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *