Marah dipanggil ANDARTU? Wanita tekad berkahwin dengan patung

June 16, 2014 – Denver, Colorado, USA: For her upcoming documentary film, PLAYING HOUSE, American Conceptual Photographer, Suzanne Heintz, stands at the altar with her imitation husband during a satirical renewal of the vows ceremony. Yet the nuptials were not to be. When the officiant asked if anyone present objected, Heintz spoke up, taking the opportunity to reflect on what she’s learned about commitment and the value of her non-traditional life. Part of her 14 year self-portrait photo series, LIFE ONCE REMOVED, in which Heintz satirizes the image of a “Perfect Life.” She uses humor to comment on mid-20th Century societal expectations still present for women of a “Certain Age” to marry and have children. She recreates all aspects of family life with her store bought husband and daughter, featuring them in scenes of blissful domestic life in and outside of the home, traditional holidays, and idyllic family vacations. (Suzanne Heintz / Polaris)

Kalau betul pun korang tak ada jodoh untuk membina rumah tangga, tolong la jangan jadi macam seorang wanita bernama Suzanne Heintz ni.

Sebab dah terlalu jemu asyik ditanya tentang jodohnya, Suzanne akhirnya telah untuk berkahwin dan bersuamikan seorang patung. Wahh! Orang yang macam ni pun wujud jugak kat dunia ni yer?

Suzanne bukanlah seorang wanita yang tidak waras, tetapi sebab dah terlalu jemu ditanya tentang bakal suaminya, wanita itu akhirnya berkahwin dengan lelaki pilihan sendiri. 

Kalau korang nak tahu, Suzanne telah hidup bahagian bersama suaminya yang diberi nama Chauncey selama 15 tahun! Agak-agak korang, dah kahwin selama 15 tahun ni berapa jumlah anak mereka ek? Hurmmm.

Kisah percintaan Suzanne bersama suami yang tersayang menjadi bualan hangat selepas dia berani memuat naik beberapa koleksi gambar mesra mereka The Playing House Project: Life Once Removed.

Sama seperti pasangan suami isteri yang lain, selepas berkahwin Suzanne yang juga merupakan seorang jurugambar profesional telah merakamkan beberapa momen indah mereka berdua termasuk detik sewaktu dia dilamar oleh suaminya.

Nampak macam Bahagia jer pasangan suami isteri ni. Paling best diaorang siap pergi berbulan madu yer! 

Suzanne masih ingat apabila salah seorang temannya memberitahu:

“Awak wanita yang baik, tetapi tiada seorang lelaki pun yang ingin berkahwin dengan awak.” Kata teman baiknya yang turut memanggilnya anak dara tua (andartu). Mat salleh pun mulut boleh tahan ek?

Kata-kata itu membuatkan Suzanne tersentak dan berasa amat sedih sekali. Alahaiii mulut kawan kau pun! 

Perkara paling lucu adalah pada saat Suzanne telah membeli bakal ‘suaminya’ di sebuah kedai yang menjual patung untuk pakaian. Jurujual bertanyakan kepada Suzanne adakah dia ingin membuka sebuah butik?

Tapi dah tentu wanita tu kata dia sebenarnya ingin membeli sebuah patung lelaki yang tampan dan ingin menjadikannya sebagai suami.

Walaupun pada awalnya, wanita kelahiran New York itu menjalani kehidupan berkeluarga secara bersembunyi, tetapi dia akhirnya tekad untuk hidup sama seperti keluarga lain secara terbuka.

Wait! Suzanne dan suaminya, Chauncey juga sebenarnya telah memiliki seorang anak perempuan, yang juga merupakan sebuah patung bernama Mary.

Hakikatnya, kehidupan setiap orang tidak sama dan masyarakat seolah-olah melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam kehidupan orang lain. 

Untuk korang semua, jika korang tidak memenuhi salah satu aspek yang ditentukan masyarakat, ini tidak bermakna kita tidak dikira sebagai orang yang berjaya dan normal. Ingat tu….

Raja Lepak

Read Previous

Kalau mengidam tv flat screen ini cara dia

Read Next

Chupacabra makhluk anjing penghisap darah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *