Nak ke balik kampung kalau kampung tu berhantu?

Kampung sebuah komuniti kecil yang bertempat di luar bandar dengan kegiatan ekonomi yang berkisar dalam dunia pertanian dan buruh kecil. Kampung juga sinonim dengan pelbagai perkara misteri dan seram. Jujur siapa sini tak pernah dengar cerita hantu kat kampung atau rasa seram bila kat kampung?

Image result for village

Kadang-kadang, kampung ini boleh menjadi tempat kecil yang kaya dengan sejarah yang selesa dengan suasana semula jadi yang menenangkan.

Walau bagaimanapun, tidak jarang sejarah kembali dan menghantui penduduk kampung. Terutama jika pada masa lalu terdapat tragedi yang dahsyat yang mengakibatkan kehilangan nyawa manusia. Berikut adalah tujuh kampung yang dianggap paling dihantui di dunia.

1. Pluckey – Britain

Image result for Pluckey - Britain

Kampung Pluckey telah ditubuhkan sejak tahun 1700-an dan dikenali untuk masa yang lama sebagai tempat paling berhantu di England. Awal semua kengerian di Kampung Pluckey datang dari penginapan Seven Thorns yang merupakan tempat pembunuhan dan semua jenayah. Terdapat sekitar 17 hantu yang mengganas kampung ini. Hantu-hantu ini dikatakan telah datang dari mangsa pembunuhan yang keji di Seven Thorns.

2. Belchite – Sepanyol

Image result for Belchite – Sepanyol

Kampung Blechite menjadi merupakan lokasi perang saudara di Sepanyol pada tahun 1937. Beribu-ribu penduduk kampung telah mati, termasuk wanita dan kanak-kanak. Semasa perang, sumber air di Belchite Village juga ditutup, menyebabkan penduduk mati terbunuh. Pada masa kini dikatakan terdapat insiden orang pengsan dan bunyi teriakan di beberapa tempat di Kampung Belchite.

3. Kampung Bersejarah Beenleigh – Australia

Image result for Beenleigh - Australia

Beenleigh Historical Village mempunyai 20 bangunan bersejarah yang menyimpan pelbagai objek bersejarah yang telah digunakan penduduk yang tinggal sejak tahun 1860-an. Penampakkan hantu sering dilihat seperti bayang-bayang kabur di taman, wajah-wajah lelaki tua di tingkap, dan wanita di dalam dewan panjang.

4. Kuldhara – India

Image result for Kuldhara - India

Kuldhara di India pernah dihuni oleh Paliwal Brahmas sehingga mereka tiba-tiba meninggalkan kampung itu pada tahun 1825. Menurut cerita yang beredar, seorang diwan jatuh cinta dengan anak perempuan kepala desa dan mengancam Paliwal Brahma dengan cukai yang tinggi jika dia tidak menyerahkan gadis itu kepadanya. Suatu malam, Diwan tiba-tiba hilang dan menyumpah semua orang yang cuba tinggal di Kampung Kuldhara akan kehilangan nyawa mereka.

5. Borgvattnet – Sweden

Image result for Borgvattnet – Sweden

Kampung Borgvattnet terletak di rantau Lama Vicarage di utara Sweden. Dikatakan bahawa menurut cerita, kampung Borgvattnet digunakan sebagai tempat untuk melakukan berbagai ritual hitam dan voodoo. Pada tahun 1927, seorang sami yang bernama Nils Hedlund melaporkan bahawa pakaian yang dia sidai di bawah matahari tiba-tiba ditarik oleh tangan yang tidak kelihatan. Pada tahun 1930-an seorang bhikkhu melihat sosok seorang wanita tua yang muncul dan kemudian menghilang di hadapannya. Pada tahun 1945, seorang rahib yang bernama Erick Lindgren mendakwa dia ditolak daripada kerusinya semasa duduk.

6. Nayatuvoka, Fiji

Image result for Nayatuvoka

Kampung Nayatuvoka di Fiji dihantui oleh tokoh hantu bernama Pauliasi Naiova yang selalu menjerit kakana yang bermaksud makanan dalam bahasa setempat. Pauliasi Naiova meninggal dunia pada Februari 2016 akibat hujan tropika Winston. Tubuhnya dijumpai beberapa hari selepas runtuhan. Selepas pemakamannya jiwa Pauliasi pergi ke setiap kampung untuk meminta makanan. Setiap ketibaan sentiasa diikuti oleh anjing melolong dan nuansa yang menakutkan.

7. Lawers – Scotland

Image result for Lawers – Scotland

Kampung Lawers di Scotland dikatakan telah dikutuk oleh seorang wanita yang dikenali sebagai Lady of Lawers. Wanita ini dikenali sebagai ahli sihir pada abad ke-17. Setiap penduduk yang tinggal di Lawers Village disumpahan akan mengalami nasib malang kerana mati gila. Pada masa ini, keadaan Kampung Lewis kekal runtuh dan dijual kepada sesiapa yang berminat.

Uihhh bukan kampung kat Malaysia je yang orang cerita ada banyak kisah seram tapi kat luar negara pun ada. Kalau koranglah dapat tanah kat sana nak ke buat rumah kat situ? Uihhh macam-macam hal yang terjadi tapi pastinya hidupan ghaib itu wujud dan min tak terkejut jika hantu ada di mana-mana.

Raja Lepak

Read Previous

Buat kek pakai Indomie? Nampak sedap!

Read Next

Penemuan Raksasa Laut Bikin Gempar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *