Dahsyat!!! Ini jambatan boleh buat orang Sawan tiba-tiba

Image result for haunted bridge

Kewujudan jambatan bukan sahaja berfungsi untuk menghubungkan orang dari satu tempat ke tempat lain. Jambatan ini boleh menjadi destinasi pelancongan yang menarik yang boleh membawa ramai pelancong domestik dan asing. Terutamanya jika struktur jambatan adalah unik dan berbeza dari jambatan secara amnya.

Ini tentunya tarikan utama pelancong datang ke jambatan. Di dunia ini banyak jambatan telah dibina, bermula dari jambatan yang paling lama hingga jambatan tertinggi di dunia. Bangunan yang digunakan untuk menyeberang juga boleh digunakan oleh manusia, dan pelbagai jenis kenderaan. Jadikannya sangat penting dalam pengangkutan darat dalam aliran lalu lintas.

Image result for haunted bridge

Kini, pelbagai jenis jambatan yang indah, mencabar atau dahsyat telah dibuat oleh manusia. Ada yang menyebutnya reka bentuk dan keajaiban dunia yang unik, tetapi jambatan ini akan membuat anda tertanya-tanya pada masa yang sama ingin tahu kerana ia kelihatan sangat mengerikan. Berikut adalah 6 jambatan yang paling dahsyat di dunia.

1. Jambatan Sungai Sidu (China)

Image result for sidu river bridge china

Ini adalah kemunculan teknologi Cina. Jambatan Sidu River memegang rekod untuk jambatan logam tertinggi yang pernah dibina. Jambatan ini juga boleh menahan tekanan angin besar yang boleh memusnahkannya.

2. Jambatan Storseisundet (Norway)

Image result for storseisundet bridge norway

Jambatan ini dibina untuk melewati ratusan pulau kecil. Jadi, apabila memandu laju, anda akan berasa seperti menaiki rollercoaster.

3. Jambatan Royal George (USA)

Image result for Royal George  bridge

Jambatan Royal Gorge adalah jambatan tergantung. Jambatan ini juga merupakan jambatan tertinggi di Amerika Syarikat, yang tergantung 956 meter di atas Sungai Arkansas.

Ia juga merupakan salah satu jambatan tertua dibina apabila hanya mengambil masa enam bulan pada tahun 1929. Kejayaan hebat kejuruteraan ini adalah tarikan pelancong utama untuk orang yang melawat taman tema Colorado.

Dibina dengan 1,000 papan dari cemara Oregon, dan dibina untuk kegunaan lalu lintas kereta.

4. Jambatan Gantung Hussaini (Pakistan)

Image result for Hussaini  bridge

Jambatan Gantung Hussaini dianggap sebagai jambatan yang paling bahaya kerana ianya sangat lama, sempit dan amat tinggi di atas paras tasik dan mempunyai lantai yang berlubang-lubang. Jambatan ini adalah satu-satunya jalan orang tempatan untuk ke bandar-bandar besar di utara Pakistan.

5. Langkawi Sky Bridge (Malaysia)

Image result for Langkawi Sky Bridge

Langkawi Sky Bridge adalah jambatan kabel melengkung khas untuk pejalan kaki dengan panjang 125 meter (410 kaki) di Malaysia. Jambatan itu terletak pada ketinggian 700 meter (2300 kaki) di atas paras laut di puncak Gunung Mat Chinchang di Pulau Langkawi, sebuah pulau di kepulauan Langkawi, Kedah. Adegan terakhir dari filem India Don: The Chase Begins Again berlaku di sini. Jambatan Sky Bridge boleh diakses dengan menaiki Kereta Kabel Langkawi.

6. Jambatan Seven Mile (Florida)

Image result for Seven Mile  Bridge

Jambatan Seven Mile sebenarnya terdiri daripada dua jambatan di lokasi yang sama. Jambatan lama telah siap di 1912 dan pada asalnya diberi nama Knights Key-Pigeon Key-Moser Channel-Pacet Channel Bridge. Jambatan pertama dibina di bawah arahan Henry Flagler dan Clarence S. Coe sebagai sebahagian daripada Extension Key West Railway Coast, Florida, yang juga dikenali sebagai Railroad Luar Negara. Selepas taufan Hari Buruh yang terkenal menyebabkan kerosakan besar ke trek kereta api di 1935, jambatan itu akhirnya dibina semula untuk kegunaan kereta sahaja.

Raja Lepak

Read Previous

Pekerja restoran biadab. Pelanggan kesal kena body shaming.

Read Next

Ini kejadian aneh yang tak masuk akal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *