Magis Dukun Amazon dibongkar

Kalau tengok cerita berkaitan suku kaum Indian di Amerika kita tahu mereka ada komuniti sendiri yang mana akan ada seorang individu yang berkhidmat sebagai dukun.

Suku kaum Indian di Amerika, terutama di Amazon sentiasa mempunyai dukun ajaib yang dapat menyembuhkan penyakit, bahkan meramalkan masa depan. Misteri ini telah disiasat selama bertahun-tahun oleh saintis yang mencari sebabnya.

Image result for Yaje ritual"

Rupa-rupanya terdapat satu tumbuhan yang boleh membuat seseorang mengalami halusinasi dan menyampaikannya ke pintu ghaib. Tumbuhan ini adalah sejenis pokok anggur yang oleh ahli-ahli botani dipanggil Banisteriopsis caapi.

Jika batangnya direbus atau direndam di dalam air dan kemudian dicampur dengan bahan-bahan semula jadi lain, hasilnya adalah bahan halusinogen yang mereka panggil Yaje (baca: yes-hei) atau Ayahuasca – Wain untuk Jiwa.

Dalam tradisi komuniti terpencil di Amazon, kepercayaan asas telah terbentuk yang menganggap upacara minum Yaje sebagai suci. Amaru atau dukun perempuan, periuk abu doa, dan semangat di alam semesta adalah sebahagian daripada realiti.

Image result for Yaje ritual"

Selepas minum Yaje, mereka biasanya merasakan satu atau beberapa gejala mulai dari pening, berpeluh, gemetar, kejang, mual, muntah yang berpanjangan, cirit-birit yang teruk, lendir yang mengalir dari hidung, terancam oleh ketakutan, dan keinginan untuk bertindak agresif.

Tetapi selepas itu? Ia benar-benar luar biasa, pengguna akan merasakan bahawa mereka bergerak ke ruang siber tanpa had yang mengagumkan, seperti yang jelas dalam adegan dalam kehidupan sebenar.

Pakar etnobotani dari Harvard, Wade Davis, telah tinggal di Amazon selama lebih daripada satu tahun, atas permintaan Profesor Richard Evans Schultes, seorang perintis dan pakar terkenal dalam psychopharmacology (kajian bahan halusinogen).

Image result for Yaje ritual"

Dari profesor, dia mendapat beberapa tip, salah satunya adalah, “Jangan pulang ke rumah sebelum cuba Yaje”.

Sesungguhnya, untuk sesetengah kumpulan masyarakat di Amazon, minum sedikit Yaje yang biasanya dilakukan pada banyak kesempatan dengan pelbagai tujuan. Bagi mereka, Yaje adalah “ubat” yang mempunyai potensi untuk merawat gangguan fizikal dan mental.

Image result for Yaje ritual"

Ahli-ahli memburu suku Amahuaca terkenal menyambung kepekaan mereka apabila memburu dengan kemampuan untuk melihat semangat haiwan selepas minum Yaje supaya mereka dapat mempelajari pergerakan dan kebiasaan haiwan diburu.

Manakala Tukanoans menggunakan Yaje untuk berkomunikasi dengan nenek moyang mereka dan meneroka langit.

Dalam nota Davis kepada Richard Evans Schultes mengenai puak Kofan, “Yaje adalah sumber semua pengetahuan dalam seluruh masyarakat. Minum Yaje bermaksud pembelajaran, dari sini, semua orang mendapat kekuatan dan bimbingan hidup.”

Image result for Yaje ritual"

Jika kebanyakan hallucinogens menghasilkan gambar yang sangat bervariasi antara satu sama lain, ini tidak berlaku dengan Yaje. Malah bagi pengguna baru yang tidak biasa dengan tradisi kebudayaan Amerika Selatan, Yaje juga memberikan gambar halusinasi yang sama, dalam bentuk harimau atau ular besar.

Fakta ini telah lama menjadi tanda tanya untuk ahli psikologi. Ada yang berpendapat, gambar ini mungkin disebabkan kedai memori genetik yang diwarisi, dalam bentuk isyarat ketakutan yang tertanam dalam gen manusia, yang dibangkitkan semula oleh Yaje.

Halusinasi yang disebabkan oleh Yaje mempunyai persamaan lain. Orang yang merasakannya boleh meletakkan pemikiran mereka dalam minda orang atau makhluk lain. Keupayaan itu berasal dari sebatian dalam wain Banisteriopsis – sekarang dipanggil harmoni.

Image result for Yaje ritual"

Tidak hairanlah mereka pada asalnya memanggilnya telepati. Wade Davis tidak terkejut, dukun itu mampu menonjolkan haiwan di hutan untuk “menyerah” sebagai persembahan haiwan.

Jadinya secara logic apa yang dikatakan ajaib itu hanyalah pengaruh minuman Yaje yang memberi kesan halusinasi dan memanipulasi pemikiran manusia. Hmmm selama ni kita fikir yang mistik-mistik ajaib tu tak betul lah yer.

Raja Lepak

Read Previous

Nasi Lemak Bunga Telang bawa tuah, Chef Safura dari Malaysia menang besar di Ireland

Read Next

Hidung tumbuh dekat dahi? Biar betul!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *