Kentut berapi bikin hospital terbakar

Kentut bukan benda boleh buat main-main yer. Sekali keluar yang tak berbau tak apa tapi bila jenis kentut tak berbunyi pehh bau dia boleh buat orang muntah hijau. Kentut adalah perkara biasa dan menjadi norma kehidupan.

Baru-baru ini min ada terbaca satu cerita dahsyat tentang kentut. Korang tahu tak kat Jepun ada kes kentut seorang pesakit jadi punca kebakaran. Huihhh apa dia makan sampai kentut boleh jadi punca kebakaran haaa jom baca cerita ni min dah tolong translatekan.

Sebuah bilik pembedahan di Jepun terbakar gara-gara kentut,  percaya atau tidak, insiden ini sebenarnya berlaku di Jepun atau lebih tepat di Hospital Universiti Perubatan Tokyo, Jepun.

Image result for Hospital Universiti Perubatan Tokyo, Jepun"

Insiden itu bermula apabila seorang pesakit berusia 30 tahun dilaporkan sedang menjalani pembedahan uterus. Semasa sesi pembedahan, pesakit berkenaan di fahamkan terkentut dengan kerap sepanjang di dalam wad bedah.

Tak lama selepas itu, secara tiba-tiba api menyala dan kemudian mencetuskan kebakaran di bilik berkenaan

Api berkenaan turut menyebabkan pinggang dan kaki pesakit melecur. Kebakaran yang mencederakan pesakit didedahkan dari laporan yang disusun oleh jawatankuasa pakar luar yang memeriksa kes itu.

Image result for fart start fire japan"

Walau bagaimanapun, jawatankuasa itu tidak menemui kesalahan dengan peralatan yang digunakan dalam pembedahan berkenaan.

“Apabila gas usus pesakit dilepaskan di dalam bilik pembedahan, ia mencetuskan kebakaran berikutan sinaran laser yang beraksi dengan gas berkenaan.

“Mereka percaya bahawa gas itu dinyalakan oleh laser. Mereka percaya tidak ada bahan yang mudah terbakar di dalam bilik pembedahan,”

Image result for fart"

Pelancaran Asashi Shimbun, menjelaskan bahawa apabila gas usus pesakit meletup, ia menyala radiasi laser dan menjadi api,” kata laporan itu..

Kebakaran itu menyebabkan seluruh bilik bedah terbakar dan pesakit juga mengalami lecur terbakar yang serius di seluruh tubuhnya.

Kenyataan dalam laporan itu turut menambah, hospital berkenaan mengesyaki gas kentut pesakit itu sebagai pencetus.

Image result for fart"

Dalam istilah perubatan, salur atau kentut, udara di dalam usus. Komposisi ini juga berbeza-beza, dari nitrogen, karbon dioksida, hidrogen, metana dan oksigen. Berbanding dengan gas lain, hidrogen dan metana adalah bahan yang paling mudah terbakar. 

Haaa gais korang jangan main-main dengan kentut busuk bukan sebarang busuk, meski tak busuk pun ntah-ntah yang keluar gas mudah terbakar. Memang macam tak boleh brain tetapi ini benar-benar terjadi. Jadi sementara masih sihat amalkanlah aktiviti sihat dan rawatan buang angin jadinya kalau kena bedah nanti taklah asyik kentut je.

Read Previous

10 tempat wisata pelik yang korang tak sangka wujud di dunia

Read Next

Mitos aneh berkait nombor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *