Fakta menarik tentang durian

Siapa sini suka makan durian? Min sangatlah obsess dengan durian kalau boleh tiba pulak musim hari-hari nak pekena durian. Kalau buat serawa, pengat uihhhh mantap, cecah pula dengan roti.

Siapa yang tidak mengenali buah ini, mempunyai bau kuat dan rasa yang sangat lazat yang menjadikan durian begitu popular dengan ramai orang.

Image result for DURIAN

Buah yang mendapat gelaran Raja Buah ini sering dijual dengan pelbagai harga dari yang paling murah hingga yang paling mahal, akan mudah dicari, terdapat juga banyak variasi, seperti durian musang king, udang merah, D24, tembaga dan banyak lagi.

Suka atau tidak, anda mesti tahu fakta unik raja buah ini. Kita selama ini tahu makan sahaja kan jadi Raja Lepak nak share lah sikit fakta menarik tentang durian yang mungkin korang tak tahu.

1. Asal durian

Image result for DURIAN origin

Kebanyakan orang percaya bahawa durian adalah buah asli Nusantara. Walau bagaimanapun, sesetengah orang percaya bahawa buah ini berasal dari Filipina. Dimana asal usul raja buah ini, buah ini jelas berasal dari negara-negara di Asia Tenggara seperti Indonesia, Malaysia, Brunei dan Thailand.

2. Mempunyai bau busuk, tetapi itu tidak bermakna buruk

Image result for eat durian

Walaupun ramai orang tidak menyukai bau kuat buah ini, ini tidak bermakna isi buahnya tidak lazat. Bagi anda yang belum pernah merasai buah ini, pasti anda mengandaikan bahawa buah ini rasa sama seperti baunya. Tetapi tunggu, cuba makan isi buah durian sedikit, bukan mustahil anda akan ‘jatuh cinta’ dengan kelazatan raja buah ini.

3. Mengapakah durian berbau?

Image result for eat durian

Terdapat keanehan yang dimiliki oleh raja buah ini, bau itu sangat tajam seolah-olah ia tidak mencerminkan rasa buah yang sangat lazat, maka apa yang membuat durian begitu berbau?

Hasil penyelidikan yang dijalankan oleh saintis Jerman mendapati bahawa kira-kira 50 peratus daripada sebatian yang terdapat dalam durian bertanggungjawab terhadap bau yang dihasilkan oleh buah ini.

Menghairankan, 4 daripada sebatian ini tidak pernah dijumpai sebelum ini. Sebenarnya, 4 sebatian tidak terdapat di objek lain yang diketahui berbau, seperti bawang putih, tupai, atau getah yang terbakar. Kompaun itu masih menjadi misteri hingga ke hari ini!

4. Durian mempunyai banyak manfaat kesihatan

Image result for eat durian

Raja buah ini ternyata mempunyai banyak manfaat yang baik untuk kesihatan walaupun mempunyai bau yang sangat hebat. Durian mempunyai sifar kolesterol, menjadikannya sesuai untuk menurunkan kolesterol jahat dalam badan.

Buah ini juga kaya dengan sebatian asid folik yang diperlukan untuk pembangunan sel darah merah. Lebih dari itu, durian juga dikenali untuk meningkatkan libido untuk pasangan. atau sekali lagi, buah durian kaya dengan karbohidrat yang dapat meningkatkan tenaga dalam waktu yang relatif singkat.

So guys kita kena bangga sebab negara kita pun popular dengan duriannya. Durian juga adalah buah yang berkhasiat dan seperti buah lain memberi khasiat kepada manusia. Kalau tidak xdelah kita berebut dengan monyet nak makan buah ni.

Raja Lepak

Read Previous

Pelancong Terkejut Nampak Gajah Masuk Hotel

Read Next

Patung Elsa kembali ke rumah tuannya selepas dibuang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *