Kulinari Phuket Yang Awesome

Phuket antara lokasi tumpuan pelancong di Thailand. Siapa sini pernah jejak kaki ke Phuket? Pastinya korang tahu kan apa yang menarik kat sana. Kalau kat Raja Lepak ni pastinya lah yang menjadi topik utama lokasi tempat makan.

Image result for Phuket
Kredit: Travelling King

Di Phuket juga menjadi lokasi kulinari yang sangat popular. Banyak restoran dan kedai makan di sini yang superb, awesome dan worth it to try. Kalau min ke Phuket pastinya min akan cari pancake, Lockchin dan tom yam dia, memang licin lah pinggan tu. 

So untuk perkongsian kali ini min nak kongsikan dengan korang lokasi makanan yang superb dan best untuk dikunjungi kalau korang ada trip pergi ke Phuket Thailand.

1. Anwa Lokchin Pla

Image result for Anwa Lokchin Pla
Kredit: Garasi Kuliner Internasional

Restoran Anwa Lockchin Pla terletak di Bandar Phuket. Restoran ini di sekitar Patong mempunyai menu makanan halal yang pelbagai. Menu utama mereka adalah bakso ikan. Mereka sentiasa menambah bakso ikan untuk setiap menu mi sup. Sekiranya anda melawat restoran ini, jangan ketinggalan menu mi bola ikan dengan sup panas & masam dan mi bola ikan dengan sup panas & pedas. Kedua-dua menu adalah menu restoran Andalan Anwa Lokchin Pla. Bagi anda yang ingin makan nasi, anda boleh merasai menu nasi ayam gaya Singapura.

Untuk menu sup, restoran Anwa Lokchin Pla menyajikannya dalam mangkuk besar. Daripada membelanjakannya semata-mata, anda boleh berkongsi dengan rakan-rakan. Harga makanan agak murah di sana. 

2. Kusuma Halal Thai Seafood

Image result for Kusuma Halal Thai Seafood
Kredit: Safar Trips

Gerai makanan halal kedua adalah kegemaran pelancong Indonesia dan Malaysia. Anda boleh menikmati pelbagai jenis makanan halal Malaysia dan Thailand di sana. Seperti Yom Yam Seafood, Thai Curries, Udang dan banyak lagi. Yummy lagi, anda boleh memilih udang galah, udang, ikan, kepiting, kerang yang masih segar. Di masak oleh tukang masak berpengalaman menu makanan di sini sememangnya sangat enak.

Pemilik restoran yang sangat ramah dan suka menyapa pelanggan bakal membuat anda merasa seperti di rumah untuk makan lama di sini. Setiap menu disajikan dalam bahagian yang besar, jadi pastikan perut anda siap untuk menyelesaikannya. Harga setiap menu makanan tidak terlalu mahal.

3. Ghadafi Halal Restaurant

Related image

Restoran ini, menyajikan pelbagai masakan India, Thailand dan Arab, dikunjungi oleh ramai pelancong Islam. Restoran halal ini terletak bertentangan dengan masjid Nurul Islam di jalan Phabaramee, Patong. Tom Yam adalah menu yang paling popular untuk pelawat. Bukan sahaja pelancong Asia, ramai pelancong Eropah yang melawat tempat ini. Harga stik murah adalah sasaran pelancong Eropah.

4. Makan Halal Restaurant

Image result for Makan Halal Restaurant phuket
Kredit: Alowisata

Walaupun ia mempunyai nama seperti bahasa Indonesia’, Restoran Makan Halal tidak menyajikan makanan khas Indonesia atau Malaysia. Makanan halal yang mereka berikan dalam menu barat seperti pizza, spaghetti, dan stik. Tidak banyak menu disediakan. Walau bagaimanapun, rasa makanan yang mereka tawarkan adalah lazat.

5. Al Basha Restaurant

Related image
Kredit: Tripadvisor

Al Basha adalah restoran masakan Thai dan Lubnan. Seperti kebanyakan restoran di Patong, restoran ini menyajikan menu makanan laut sebagai makanan halal. Jika anda bosan dengan makanan laut, anda boleh merasai masakan khas Lebanon di sini.

Mereka menyediakan Shisa sebagai teman makan malam anda.

So guys macam mana? So siapa yang ada plan lepas ni nak ke Phuket leh lah mark tempat-tempat ni dalam itinerary korang nanti.

Raja Lepak

Read Previous

Port Makan di Kuala Lumpur (Edisi Pelancong)

Read Next

Kisah seram Rumah Sakit (Hospital) Dokter Cipto Mangunkusumo (RSCM) – Jakarta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *