Port Makan di Kuala Lumpur (Edisi Pelancong)

Kat Kuala Lumpur ni cakap je apa nak makan, semua ada, daripada makanan Melayu, Cina, India, Jepun, Barat, Eropah macam-macam lah. Jadinya kalau pelancong atau warga tempatan sendiri pun tidak pernah ada masalah kalau nak makan apa kat Kuala Lumpur ni. Cuma, kita akan bingung nak makan kat mana je. Betul tak?

Image result for wisata kuliner kuala lumpur
Kredit: Phinemo

Raja Lepak sendiri pun kalau bab makan kat mana jenuh memikir ni macam jawab soalan SPM. Tapi kan min ada lah terbaca satu perkongsian ni tentang lokasi kedai makan yang menjadi pilihan pelancong bila datang ke Malaysia dan min pun agak surprise lah sebab ada di antaranya min baru kedai makan tu ada kat Kuala Lumpur. 

So perkongsian kali ini min nak senaraikan beberapa lokasi tempat makan di Kuala Lumpur yang menjadi pilihan pelancong bila datang kat Kuala Lumpur.

1. Nasi Ayam Hainan Chee Meng, Bukit Bintang

Image result for Nasi Ayam Hainan Chee Meng, Bukit Bintang
Kredit: SafarTrips

Kalau jalan-jalan kat kawasan Bukit Bintang, jangan lupa singgah ke Nasi Ayam Hainan Chee Meng. Restoran ini sangat popular dengan penduduk setempat, jadi tidak ada keraguan tentang rasa.

Bagi anda yang beragama Islam, anda tidak perlu bimbang, kerana Restoran Nasi Ayam Hainan Chee Meng telah menerima pensijilan halal. Beberapa menu kegemaran yang mesti dicuba di sini ialah Nasi Ayam Hainanese dan Wonton Mee.

Image result for Nasi Ayam Hainan Chee Meng, Bukit Bintang
Kredit: my.openrice

Harga makanan di sini adalah agak murah dan berpatutan dan tidak menyesal lah kalau datang makan kat Nasi Ayam Hainan Chee Meng.

2. Ikan Bakar Bellamy, Bukit Petaling

Image result for Ikan Bakar Bellamy
Kredit: Monkey Eye

Terletak di Lorong Bellamy, tempat ini mungkin menjadi syurga pencinta makanan laut. Walaupun nama tempatnya adalah Ikan Bakar Bellamy, terdapat juga makanan laut lain yang dijual di sini seperti sotong dan kerang.

Image result for Ikan Bakar Bellamy

Sebelum bergerak ke kerusi anda untuk makan, jangan lupa mengambil kicap yang telah disediakan, supaya santapan anda lengkap dan lebih lazat. Harga makanan di sini berbeza-beza, bergantung pada menu yang anda pilih.

3. Tg’s Nasi Kandar, Bukit Bintang

Related image
Kredit: Tripadvisor

Jika anda ingin merasai masakan kaum India di Kuala Lumpur, jangan lupa singgah di Restoran Nasi Kandar Tg di Bukit Bintang. Di sini anda boleh menikmati kepelbagaian masakan India seperti Briyani Rice, Tandoori, Canai Roti dan Samosas.

Di sini bukan sahaja menyediakan makanan berat, makanan ringan juga turut dijual. Harganya juga berpatutan dan affordable.

4. Jalan Alor, Bukit Bintang

Image result for Jalan Alor, Bukit Bintang
Kredit: Travellingto.Asia

Di sini ia adalah syurga pencinta makanan. Semua jenis makanan yang terdiri daripada makanan Cina, makanan India, Melayu, Thailand, Turki, semuanya tersedia sepenuhnya. Sebaik sahaja anda sampai ke Jalan Alor, jalan itu akan penuh dan sesak, kerana terdapat banyak meja dan kerusi yang disediakan di hadapan deretan gerai makanan.

Image result for Jalan Alor, Bukit Bintang
Kredit: Tripsavvy

Setelah menikmati makanan yang berat, jangan pulang ke dulu kerana masih terdapat banyak makanan ringan lain yang harus dicuba seperti cakwe, pelbagai buah durian, buah segar dan tentu saja lok lok (makanan dalam bentuk sate dari sayuran, daging, atau makanan laut yang diproses dengan mendidih atau goreng).

Dengan kepelbagaian makanan di sini anda pasti rambang mata nak makan kat mana dan nak pilih makanan apa.

5. Portuguese Grilled Fish Special, Chinatown

Image result for Portuguese Grilled Fish Special, Chinatown
Kredit: Tripadvisor

Siapakah pencinta makanan laut di sinii? Di persimpangan jalan Petaling, terdapat restoran makanan laut yang terkenal di kalangan penduduk tempatan dan pelancong, iaitu Portugis Fish Grilled Special. Sekiranya anda ingin datang ke sini, pastikan untuk melawat Chinatown (Petaling Street) di waktu petang, kerana restoran masakan Ikan Panggang Portugis hanya dibuka pada waktu makan malam, yang bermula pada pukul 5 petang.

Harga menu makanan di sini amat reasonable dengan aneka pilihan makanan yang enak dan pasti menambat selera.

Ok korang haa lain kan list kali ini. So nanti jangan lupa try lah lokasi yang min cadangkan ni. So kalau ada apa-apa cadangan boleh komen nanti min akan survey tempat tu macam mana.

Raja Lepak

Read Previous

Himpunan Kisah Kebetulan Yang Aneh di Dunia (Part 2)

Read Next

Kulinari Phuket Yang Awesome

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *