Seram Sejuk Lawat Penjara Seram Philadelphia

Image result for haunted Eastern State Penitentiary

Kalau cerita bab penjara ni selain kita ingat ia sebagai tempat mengurung penjenayah pastinya ada cerita seram yang sampai di telinga kita kan. Siapa yang tak pernah dengar kisah seram Penjara Pudu yang banyak diceritakan dalam pelbagai versi oleh bekas kakitangan, banduan malah mereka yang pernah melawat penjara yang kini sudah dirobohkan itu.

Selain di Malaysia, setiap negara ada kisah mistik penjara mereka tersendiri malah sebelum ini aku pernah melawat sebuah penjara di Philadelphia, Amerika Syarikat yang turut dikenali sebagai penjara paling seram di dunia.

Nama tempat tu, Eastern State Penitentiary atau Penjara Negeri Timur terletak kira-kira 20 minit dari pusat bandar dengan menggunakan bas awam nombor 33 atau 48. Aku cadangkan untuk datang pada waktu pagi kerana masih tenang sehingga anda mempunyai cukup waktu untuk meneroka. Penjara ini besar, jadi walaupun dua jam berasa kurang berpuas hati.

Related image

Penjara Negeri Timur beroperasi dari 1829 hingga 1971. Penjara ini mempunyai kemudahan yang paling moden pada masa itu, di mana setiap penjara mempunyai tandas sendiri dan sistem pemanas terkini. Di samping itu, difahamkan setiap banduan dapat menikmati daging 3 kali sehari dengan kentang rebus yang tidak terhad. 

Penjara ini mempunyai misi yang berbeza dari penjara-penjara lain di Amerika Syarikat, yang bertujuan menyediakan tempat dan peluang bagi tahanan untuk bertaubat melalui meditasi dan doa. Itulah sebabnya penjara ini tidak dipanggil penjara tetapi tempat pertaubatan.

Related image

Malangnya aplikasi itu jauh berbeza. Semasa di penjara, tahanan dipisahkan dalam sel selama 23 jam sehari di mana 1 jam diperuntukkan untuk menghirup udara segar di lapangan. Setiap banduan mempunyai jadual yang berbeza supaya tidak ada peluang untuk berinteraksi.

Dengan hidup bersendirian, mereka dijangka mengisi masa mereka dengan berdoa dan bertaubat Malah mereka hanya dibenarkan membaca Bible sahaja. Walau bagaimanapun, hidup secara berasingan selama bertahun-tahun dan bukannya menjadikan mereka bertaubat, ramai yang menjadi gila. Akhirnya, apabila jumlah banduan meningkat dan kontroversi yang melingkari hak asasi manusia semakin meningkat, sel pengasingan telah dihapuskan.

Image result for haunted Eastern State Penitentiary

Kali pertama aku memasuki penjara ini, persekitarannya agak suram dan seram sejuk. Tidak semua lampu dihidupkan dan hanya cahaya matahari datang dari siling kaca. Dinding penjara kelihatan membosankan dengan cat yang mengelupas. Tidak semua sel penjara dibersihkan, kebanyakannya masih bersepah dan tidak terurus. Keadaan ini menjadikan pengalaman pengunjung terasa lebih real apabila dapat merasai suasana gelap yang pasti dialami oleh tahanan pada masa itu.

Banduan yang paling terkenal di Penjara Negeri Timur ialah Al Capone. Mobster paling pailang ini ditangkap kerana dia terbukti membawa senjata tanpa permit, jadi dia dijatuhi hukuman 1 tahun penjara. Berbanding tahanan lain, kehidupan Al sangat mewah. Di dalam sel terdapat radio, almari, meja kerja dan katil yang lembut. Malah di penjara Al Capone masih boleh membeli keselesaan.

Related image
Related image

Bukan sahaja manusia yang menjadi tahanan di penjara ini, tetapi juga anjing labrador hitam bernama Pep aka Bad Dog. Kesnya si Pep ni adalah membunuh kucing kesayangan datuk bandar dan dia dihantar untuk hidup di penjara. Pep telah dikenali ramai selepas seorang wartawan menulis ceritanya di sebuah akhbar tempatan bersama dengan foto dengan jumlah banduan. 

Akibat berita itu, datuk bandar menerima ratusan surat dari penduduk yang memohon Pep untuk dibebaskan. Ternyata setelah diselidiki, berita ini hanyalah palsu, sebuah karya wartawan yang baik. Memang benar bahawa Pep hidup di penjara, tetapi bukan sebagai banduan, tetapi anjing peliharaan.

Image result for Pep dog

Dalam penjara ini ada satu blok yang ditutup, iaitu Blok 15. Blok ini pernah menjadi pusat tahanan berbahaya atau siapa yang akan dihukum mati. Jika anda berminat untuk masuk, anda perlu menyertai lawatan setiap 2 jam. Katanya bangunan ini lebih menyeramkan dan ada banyak kisah-kisah mistik diceritakan berkait tentangnya.

Penjara Negeri Timur popular di kalangan masyarakat paranormal sebagai salah satu penjara paling dihantui di Amerika Syarikat. Ramai pelawat dan pekerja memberi keterangan bahawa apabila terdapat suasana yang tenang, jejak langkah kaki atau pintu sel akan dibuka dan ditutup, walaupun tidak ada orang.

Aku merasa sendiri pengalaman misteri di sini semasa dalam tempoh lawatan aku ralit membaca info-info penara di dinding tanpa sedar aku ditinggalkan sendirian. Pada masa tu lah bila aku sedar bulu roma aku berdiri, seram sejuk tiba-tiba aku nampak kelibat di hujung lorong yang berlari masuk ke dalam salah satu sel. Ah Sudahh!!

Related image

Dalam keadaan tu aku apa lagi cabut lari cari kumpulan lawatan yang tinggalkan aku tu. Ini baru sesi lawatan pagi dah macam-macam terasa macam mana lah yang datang sesi lawatan malam. Uihh lagi seramkan.

Ada cerita yang aku dapat tahu dari kakitangan di sini yang pernah mendengar jeritan banduan yang dikenakan hukuman mati dan suara itu sangatlah menyeramkan.  So guys kalau korang nak rasa apa yang aku alami kat sini dan korang ada peluang silalah ke mari. Serius lagi best sebenarnya kalau dapat datang sesi lawatan malam.. baru thrilll..

Raja Lepak

Read Previous

Lokasi wajib singgah beli Ole-ole di Bali

Read Next

Lokasi tempat makan baru dan enak di Bandung

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *