Lokasi wajib “Chill” di Bali untuk tahun 2020

Hei guys, korang pernah tak ke Bali? Haa kalau ke Bali pasti korang akan try makanan kat sana kan selain menikmati pemandangan alam dan pantai laut yang indah nan mempesona. Min sebelum ni pernah ke Bali dan memang Bali spot holiday favourite min. 

Tapi nak cerita lokasi menarik dah biasa sangat sekarang min nak kongsi dengan korang lokasi makan yang halal dan onz di Bali so lepas ni kalau korang ke sana boleh la try tanpa ragu dengan yang tersayang atau family tercinta. So min tak nak explain panjang-panjang so korang bacalah list yang min buat ni.

1. Ayam Betutu Men Tempeh

Related image
Kredit: Tripadvisor
Image result for Ayam Betutu Men Tempeh
Kredit: Carimakanaja


Salah satu kepakaran Bali adalah ayam betutu. Makanan ini disediakan dari daging ayam yang diperap dengan rempah-rempah Bali lengkap.

Rasa pedas dicampur dengan rempah-rempah sedap yang meresap ke dalam daging ayam menjadikan menu ini lebih enak untuk dinikmati.

Restoran makanan Ayam Men Tempeh telah ditubuhkan sejak tahun 1978. Tidak hanya di Gilimanuk, restoran ini juga mempunyai cawangan di Jembrana dan Melaya.

Satu ekor Ayam Betutu Utuh dijual dengan harga pada hanya Rp 95,000 per portion. Satu hidangan boleh dinikmati oleh 5 orang. Ayam Betutu Men Tempeh juga boleh juga dijadikan sebagai cenderahati, anda tahu.

2. Bakso Pak Rebo

Image result for Bakso Pak Rebo
Related image
Kredit: Kumparan.com


Siapa sangka jika anda bercuti ke Bali, kami masih mahu makan bakso. Jangan risau, ada restoran bakso  yang dijamin halal.


Bakso Pak Rebo terletak di kawasan Ngurah Rai Sanur Bypass. Tekstur bakso lembut, ditambah dengan tulang lembut dan sup segar adalah hidangan utama di restoran ini.


Harganya sangat murah. Hanya dengan Rp 12,000.00, anda boleh memakan semangkuk penuh bakso yang enak dan menyelerakan ini.

3. Waroeng Steak & Shake

Image result for Waroeng Steak & Shake
Related image


Restoran ini sudah cukup terkenal sebagai salag satu restoran Halal di Bali. Semua cawangan restoran ini sudah mempunyai sijil halal MUI.

Di Bali restoran ini sudah mempunyai beberapa cawangan, iaitu di daerah Renon, Bedahulu, Kuta dan Jimbaran. Banyak variasi menu steak yang ditawarkan.

Bermula dari stik gaya Waroeng yang merupakan stik daging yang dibungkus tepung atau biasa dipanggil steak renyah seperti chicken double, sirloin dan tenderloin.

Kemudian ada juga Steak Asli yang merupakan daging tulen seperti steak daging lembu, blackpepper, Wagyu, import sirloin dan import daging rusuk. Yang terakhir ialah variasi filet ikan seperti fish crispy, calamari dan fish grill.


Terdapat beberapa pilihan sos, iaitu sos coklat dan sos keju. Sos coklat adalah sos khas dan steak Waroeng Steak & Shake

Selain terkenal sebagai restoran yang pasti mempunyai kemudahan surau, Waroeng Steak juga terkenal dengan harga yang berpatutan. Harga stik berharga bermula dari hanay 20 ribu.

Selain keunggulan pilihan menu dan harga yang berpatutan, restoran ini mempunyai tempat yang selesa dan kontemporari untuk mengambil gambar.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini restoran ini telah menjadi restoran kegemaran pelancong tempatan dan asing atas cadangan ejen pelancongan apabila bercuti di Bali.

4. Nasi Jinggo Tutu

Image result for warung Jinggo Tutu
Image result for warung Jinggo Tutu



Satu lagi menu khas Bali adalah nasi jinggo. Biasanya, nasi jinggo terdiri daripada segenggam nasi yang ditambah dengan ayam yang dicincang, mi goreng, tempe goreng, sambal, dan dikemas dengan daun pisang.

Walau bagaimanapun, di restoran ini, nasi jinggo mempunyai bahagian yang lebih besar, lebih banyak hidangan sampingan, dan disajikan dalam satu pinggan. Kita juga boleh memilih menu dengan nasi putih atau nasi kuning. Harga bermula pada IDR 13,000 setiap hidangan.

5. Bale Udang Mang Engking

Image result for Bale Udang Mang Engking
Image result for Bale Udang Mang Engking

Lokasinya berdekatan dengan pantai, tentu saja min ingin merasai menu makanan laut di Bali. Mang Engking Udang Bale terkenal dengan menu udangnya.

Lokasi di Denpasar, Kuta dan Ubud. Restoran ini menawarkan masakan luar bandar yang indah. Dengan pondok-pondok yang terapung di atas air dan di dekat sawah, membuatkan min berasa selesa di rumah.

Ia sesuai untuk berkumpul dengan keluarga besar. Harga yang ditawarkan agak berpatutan. Bermula dari IDR 45,000 setiap portion, kita sudah dapat menikmati masakan lazat di sini. Satu kedai yang mempunyai tempat letak kereta yang besar terletak di cawangan Bedahulu.

So guys macam mana kalau korang ada lokasi lain di Bali terutama lokasi makanan halal boleh lah suggest kat ruang komen di bawah ni.

Raja Lepak

Read Previous

Puaka Rumah Amityville, New York

Read Next

Misteri The Valley of the Kings

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *