Bagaimana Cara Untuk Menjadi Youtuber

Pernah terfikir tak nak buat duit tepi? Mungkin ada di antara kita yang membuat dua tiga kerja dan ada juga yang merancang untuk mencari duit sampingan tetapi buntu untuk membuat perkerjaan apa. 

Dengan setiap orang mempunyai waktu kerja yang berbeza, ada yang shift dan ada yang office hour jadinya kesesuaian pekerjaan sampingan juga berbeza malah ada kerja hakiki yang menyebabkan seseorang tidak berpeluang untuk melakukan kerja sampingan.

Bagaimanapun dalam memilih kerja sampingan pernahkah anda terfikir untuk menjadi seorang Youtuber? Haaa mungkin ada ada tidak terfikir tentang cabang kerjaya ini kan. Seperti yang kita tahu seorang Youtuber merupakan individu yang mengendalikan channel dengan content sendiri yang dimuat naik di dalam laman video Youtube.

Image result for youtube

Pada masa sama jika saluran itu dapt menarik minat pelayar laman video berkenaan tahukah anda bahawa ia boleh menjana pendapatan sehingga 4 ke 5 angka? Haaa kerana itu kita dapat lihat ramai individu yang mula berjinak-jinak dalam dunia yang dipanggil Youtubing ini. 

Ok lah Raja Lepak kali ini nak kongsikan dengan korang tips bagaimana untuk menjadi Youtube daripada basic. Jadinya kalau minat kena baca sampai habis yer.

1. Buat akaun dan saluran YouTube

Image result for youtube



Langkah pertama yang perlu anda lakukan ialah membuat akaun YouTube terlebih dahulu. Anda boleh log masuk ke YouTube menggunakan akaun Gmail anda. Selepas itu, yang perlu anda lakukan ialah membuat saluran YouTube dengan mengklik ‘saluran saya’. Jadikan nama saluran menarik dan mencerminkan video yang akan anda muat naik.

2. Akaun AdSense juga perlu dibuat

Image result for Akaun AdSense



Menyambungkan YouTube Jika anda ingin mendapatkan wang dari video yang anda muat naik di YouTube, sudah tentu anda juga perlu membuat akaun Google AdSense yang akan mengedarkan iklan pada video anda. Anda hanya dibenarkan memiliki satu akaun AdSense untuk memudahkan pembayaran kemudian. Sementara itu, untuk mengaitkan video dengan AdSense, anda hanya memerlukan sekurang-kurangnya tiga video asli yang telah dimuat naik.

3. Tentukan sasaran penonton

Selepas itu, tentukan sasaran penonton dengan betul. Sekiranya sasaran anda kebanyakannya wanita berumur 17-35 tahun, anda boleh memuat naik lebih banyak video tentang tutorial, sama ada memasak atau tutorial solek. Penonton sasaran juga akan menentukan gaya bahasa yang anda gunakan.

4. Buat video berkualiti

Related image



Seterusnya, anda boleh mula membuat video yang anda mahu. Tempoh yang diperlukan tidak perlu lama, hanya kira-kira 5-20 minit supaya penonton tidak merasa bosan. Anda boleh merakam video menggunakan kamera telefon bimbit. Untuk inspirasi, terdapat beberapa jenis video yang biasanya sering ditonton oleh orang di YouTube seperti tutorial video, senarai video, video unboxing, video mukbang, video parodi, vlog, membeli-belah dan lain-lain.

5. Muat naik video

Image result for upload video youtube


Kandungan video yang menarik dan berkualiti akan dibazirkan jika anda tidak memberi perhatian kepada perkara di bawah semasa memuat naiknya:

1. Tajuk Video

Gunakan tajuk yang mengandungi kata kunci kerana setelah anda menggunakan SEO (Search Engine Optimization).

2. Thumbnail

Thumbnail adalah imej di bahagian depan yang muncul apabila orang mencari video anda. Jadi cuba gunakan imej kecil yang menarik dan dapat memiliki keseluruhan kandungan video.

3. Penerangan

Jadikan penerangan video jelas, padat, tidak tegar, dan tentunya mempunyai kata kunci di dalamnya. Anda juga boleh menambah pautan keluar yang masih berkaitan dengan video anda.

4. Sertakan tag yang berkaitan

Sentiasa sertakan tag yang berkaitan dengan video kerana teg adalah jenis pengkategorian video supaya teg yang baik dapat membawa banyak penonton.

6. Promosikan Video

Image result for promote video youtube


Oleh kerana anda masih seorang pemula YouTuber, video yang telah dibuat dan dimuat naik secara tidak langsung belum dapat dilihat oleh ramai orang kerana anda pastinya tidak mempunyai subscribers. Masa yang diperlukan untuk mendapat ramai subscribers dan peningkatan lalu lintas  online secara semulajadi adalah lebih kurang satu tahun. Satu lagi cara untuk mempromosikan video adalah untuk bekerjasama dengan YouTubers lain. Ini telah terbukti dapat meningkatkan lalu lintas online dan membawa subscribers baru secara automatik.

7. Berkomunikasi secara aktif

Image result for comment video youtube



Selepas menonton video anda, terdapat beberapa orang yang akan meninggalkan komen. Ada yang mempunyai komen yang baik dan membina, tetapi ada yang negatif atau buruk. Sila terima semua komen dengan baik. Jika seseorang memberikan komen yang buruk, anda boleh bertindak balas dengan cuba memberikan video yang lebih baik. Memiliki komen positif atau negatif menunjukkan bahawa mereka peduli dengan kerja anda.

So semoga korang dapat memanfaatkan tips ini dan mana tahu anda ada idea yang disukai oleh pelayar online untuk saluran Youtube anda jadi bolehlah anda memulakan karier sebagai Youtuber. Huhu..

Raja Lepak

Read Previous

Lokasi Seram Dunia: Island of the Dolls, Mexico

Read Next

Port lepak makan hipster di Terengganu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *