Boleh ‘Disumbat’ Dalam Penjara, Ini Cara Ajar Jiran Suka Block Parking Rumah Korang

Hidup berjiran kena ada tolak ansur kalau nak bahagia. Tapi kalau diri sendiri je yang bertolak ansur, tapi jiran pulak jenis perangai tak fikir orang… azab beb.

Parking depan rumahlah isu paling biasa kita dengar. Ada yang sampai block laluan jiran nak keluar. Memang tak fikir langsung kat jiran macam dia sorang je ada kereta nak diparking kan?

Kredit: Tiktok @queen_mekarsari88

Jenis-jenis jiran macam ni, korang tahu tak yang sebenarnya korang boleh je ajar dorang dengan cara melalui undang-undang.

Caranya macam mana? Jom tengok bawah Akta apa korang boleh ajar jiran korang tu.

1. Akta Pengangkutan Jalan 1987 

Di bawah Seksyen 48(1) APJ 1987 ada menyebut yang mana kenderaan yang diletakkan dengan cara yang menyusahkan/menghalang pengguna lain adalah salah. 

Kalau didapati bersalah, boleh didenda minimum RM1,000 dan maksimum RM5,000 atau penjara tak kurang setahun atau pun keduanya sekali.

2. Akta Kesalahan Kecil 1995

Di bawah Akta ni pun ada sebut pasal kesalahan letak kereta depan rumah orang yang mana di bawah Seksyen 22, sesiapa yang langgar masuk perkarangan rumah dengan sengaja tanpa alasan munasabah boleh didenda hingga RM50.

3. Clamp/Towing

Kredit: Bjak

Di bawah Seksyen 48 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1987, pihak berkuasa macam pegawai JPJ, pegawai polis atau pegawai majlis perbandaran dibenarkan untuk clamp/towing kenderaan yang menghalang dan menyusahkan orang lain.

Jadi korang boleh je buat aduan dan maklumkan pasal jiran korang dengan akta ni. Bila dah kena tow, confirm jiran insaf sikit.

4. Saman 

Parking sampai block rumah orang juga sebenarnya kesalahan yang mengganggu peribadi yang mana korang boleh failkan saman di mahkamah kalau kesemua kat atas ni fail. 

Jiran yang tak ada common sense ni kalau nasihat, teguran tak jalan. Kita teruskan je dengan ikut undang-undang. Habis cerita.

Sumber: Syazwan Mohd Jafri

Raja Lepak

Read Previous

Nasib Baik Tak Terkepit, Pemandu Motor Kena Kecam Sebab Gelojoh

Read Next

Kek Kawin RM500, Harga Kayangan Tapi Keras Macam Batu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *