Hantu Raya Saka Turun-Temurun

Lama Atok tak jumpa cucu semua. Maklumlah dah tua-tua ni, badan pun sakit-sakit. Cuaca sekarang pun tak menentu. Harap-harap cucu semua sihat laa hendaknya. Ingat, musim-musim wabak ni duduk kat rumah, banyakkan minum air.

Kelmarin, Atok rasa lain macam jer duduk kat rumah. Asal malam jer Atok susah nak lelapkan mata. Atok syak mesti ada sesuatu yang tak kena.

Biasanya, kalau seseorang tu diganggu pada waktu malam, salah satunya berpunca sebab usikan Hantu Raya. Cucu kenal Hantu Raya?

Kalau cucu nak tahu, Hantu Raya ni sejenis makhluk yang dipelihara dengan tujuan untuk membantu melakukan kerja dan untuk membalas dendam.

Tujuannya untuk memudaratkan musuh. Hantu Raya ni memiliki saiz badan yang besar dan biasanya dipelihara secara turun-temurun. Lebih kurang macam saka juga laaa.

Kebiasaannya Hantu Raya akan dikawal oleh tuannya. Dia akan diberi arahan-arahan atau tugas yang berat yang tak terdaya dilakukan oleh manusia.

Bukan itu jer, Hantu Raya juga akan diberikan arahan untuk merasuk tubuh manusia bagi tujuan membalas dendam.

Antara kelebihan Hantu Raya ni, dia boleh menjelma menjadi manusia atau haiwan. Tapi selalunya Hantu Raya ni akan menjelma sebagai tuannya.

Sama macam manusia biasa, Hantu Raya ni juga perlu diberi makan atau ‘acak’ sebagai perjanjian. Selera dia boleh tahan juga. Antara sajiannya ialah telur ayam, ayam panggang dan pulut kuning.

Kalau tak dijaga dengan baik dan diberi makan, habislah. Hantu Raya yang kelaparan tu akan menyerang tuannya sendiri.

Baca artikel ini: Maria Labo, Pontianak Versi Filipina Pemakan Daging Manusia

Hantu Raya ni perlu diwarisi. Kalau tak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Senang cakap, susah nak meninggal dunia walaupun telah nazak.

Tapi yang pelik, walaupun sedang sakit, tapi selera makannya tetap ada dan akan makan dengan lahapnya.

Susah sebenarnya nak membela Hantu Raya ni sebab dia akan mengamuk kalau tak dijaga dengan baik.

Disebabkan kelebihannya yang boleh menjelma sebagai tuan, Hantu Raya akan tidur bersama isteri tuannya jika tidak dikawal.

Orang dulu-dulu membela Hantu Raya untuk mengelak daripada ancaman musuh. Terdapat beberapa cara untuk menghindari gangguan Hantu Raya ni.

Antaranya ialah dengan menggunakan 40 keping lada kering, garam dan arang. Setiap keping lada kering dipatah kepada tiga bahagian dan letak di dalam baldi berisi air.

Bacakan surah-surah suci sebelum air rendaman lada kering tu direnjis pada garam dan arang. Arang itu pula dibakar ke dalam dupa dan ditabur sedikit garam.

Waktu yang sesuai dibuat ialah pada pukul 6 petang . Hantu Raya ni akan lari dan tercedera kalau terkena asap arang yang dibakar tadi.

Seeloknya ia dibuat dalam rumah yang sudah lama ditinggalkan atau akibat cucu mengalami sakit yang tiada puncanya.

Itulah dia kisah Hantu Raya yang cucu nak tahu sangat tu. Atok harap perkongsian Atok ni bermanfaat untuk cucu-cucu semua.

Baca artikel ini: Kisah Legenda Dang Isah Tandang Sari

Raja Lepak

Read Previous

Kantoi! Bunyi Dalam Tandas Gara-Gara ‘Mic’. Puas Tak?

Read Next

Sedap Tak Terkata! 10 Makanan Tradisi Bugis Wajib Anda Cuba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *