Aiiiyok!!! Tupperware Mak dah rosak.. Apa nak buat??

Kredit: The New York Times

Seperti emas bernilai berjuta-juta, jadi perumpamaan bekas plastik Tupperware di mata Mak Mak. Walaupun harganya sangat mahal, untuk sebab-sebab tertentu golongan Mak Mak sangat rajin mengumpulnya dalam pelbagai jenis dan saiz. Seolah-olah telah menjadi perbelanjaan rutin setiap bulan, membeli Tupperware benar-benar mesti dilakukan walaupun kebanyakannya hanyalah menjadi penghuni tetap di almari dapur.

Image result for women and tupperware

Kemudian, apa yang berlaku jika pada bila-bila masa anda secara tidak sengaja memecahkan item kegemaran ibu anda? Ikutilah beberapa Mak Mak kalau anda dah rosakkan bekas Tupperware dia;

1. Sembunyikan Tupperware yang rosak di tempat tersembunyi

Image result for broken tupperware

Apabila anda secara tidak sengaja merosakkan Tupperware kegemaran Mak anda, cara yang paling sesuai dan cepat adalah untuk menyembunyikannya di tempat yang selamat. Walaupun ia hanya bersifat sementara kerana Mak akan sentiasa mengetahui tempat-tempat yang paling tersembunyi, sekurang-kurangnya anda dapat menyelamatkan diri dari amukan ablasa Mak anda.

Pada hari-hari ketika Mak belum dapar seru untuk memeriksa atau membeli Tupperware, anda dapat mencari alasan yang menarik mengapa Tupperware kegemarannya dapat digunakan dalam waktu dan suasana yang tepat.

2. Bawa ibu anda di sekitar pasar atau mall untuk membeli barangan diskaun

Image result for old women mall

Menyedari bahawa merosakkan item kegemaran Mak adalah kesalahan besar, anda perlu membuat strategi untuk mengelakkan ‘amokan Mak’. Anda boleh mula dengan membawa Mak anda untuk berjalan di sekitar pasar atau mall mencari barang diskaun.

Sudah namanya Mak Mak, jika anda telah mendengar diskaun, anda akan segera bermotivasi untuk menyopping barang pada harga terendah. Prinsip-prinsip ekonomi ‘modal terkecil yang mungkin dengan hasil maksimum’ sebenarnya diamalkan oleh mereka.

3. Menjadi anak yang rajin yang bersedia 24 jam untuk membantu dengan kerja rumah

Image result for house cleaning

Atau jika anda tidak mempunyai lebih banyak wang untuk membawa Ibu untuk pergi ke pasaran, anda boleh menggunakan tenaga anda untuk ‘menahan’ Mak menumpahkan emosinya. Apabila anda mempunyai banyak masa lapang, jadilah anak yang rajin dengan membantu kerja rumah secepat mungkin.

Anda boleh mula menyapu rumah dan halaman, mengemop lantai, lap tingkap, membersihkan bilik mandi. Selain dapat membuat Mak gembira, anda juga akan menyedari bahawa tugas dan pekerjaan suri rumah sangat banyak dan melelahkan.

4. Segera beli item yang sama yang anda rosakkan

Image result for women and tupperware

Mula menjimatkan wang. Ya, jika anda mahu segala-galanya diselesaikan, anda boleh menggantikan item yang anda rosakkan dengan jenis yang sama. Tetapi ingatlah, ibu anda pasti mempunyai tahap ketepatan yang tinggi supaya item yang anda beli akan kelihatan berbeza dalam pandangan mereka. Walau bagaimanapun, membeli barang-barang baru dengan bekas yang sama anda rosakkan tidak menjadikan anda tidak dapat tidur pada waktu malam.

5. Sekiranya anda berani, teruskan minta maaf

Image result for ask sorry

Kini, ini adalah cara yang paling mudah tetapi mencetuskan tahap adrenalin yang tinggi yang boleh mencetuskan denyutan jantung lebih cepat. Apabila anda ingin memohon maaf, anda harus terlebih dahulu menyediakan senario panjang sebab, kemungkinan dan penyelesaian, mengapa barang kegemarannya itu boleh rosak. Anda perlu tahu, memohon maaf adalah langkah pertama untuk anda menerima ‘hukuman’ seterusnya dari ibu anda.

Jadi mana yang anda akan buat? Min memang cukup seriau kalau sentug bab-bab Tupperware, kalau mak min nak tapau kan makanan dari kampung min akan cepat-cepat beli plastik bungkus supaya tak perlu bawa Tupperware balik ke KL.

Walaupun Tupperware adalah item kegemaran ibu anda, itu tidak bermakna mereka tidak menyukai anda. Di sebalik sikap mereka yang ‘berlebihan’, anda benar-benar mengasihi anda lebih daripada apa sahaja di dunia. Jadi, cintakan ibu anda dan anda juga suka kepada diri sendiri.

Raja Lepak

Read Previous

Murah Dan Sedap! 10 Makanan ‘Tepi Jalan’ Paling Sedap Di Dunia

Read Next

Ini rumah ke kapal karam??

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *