Dewi Lanjar Penguasa Laut Jawa Utara

Related image

Sebelum ini Raja Lepak dah kongsikan kepada anda tentang Ratu Penguasa Laut Selatan, Nyi Roro Kidul dan ia adalah antara mitos yang popular dalam kalangan masyarakat Indonesia. Bagaimanapun tahu kah anda selain Nyi Roro Kidul terdapat juga satu lagi mitos tentang penguasa laut yang turut diceritakan dari generasi ke generasi khususnya dalam kalangan masyarakat Jawa.

Kisah ini merupakan mitos tentang Ratu Penguasa Laut Utara iaitu, Dewi Lanjar. Korang pernah dengar pasal Dewi Lanjar? Seperti Nyi Roro Kidul banyak juga versi mitos yang menceritakan tentang Dewi Lanjar ini namun rata-ratanya menceritakan bahawa kedua-dua Ratu iaitu Ratu Selatan dan Ratu Utara mempunyai perkaitan berhubung kewujudan mereka. Jadi kali ini kita akan menyingkap pula mitos Dewi Lanjar untuk perkongsian JBKTK kali ini.

Sesetengah orang di pantai utara Pulau Jawa, hingga ke hari ini, masih menanam kepercayaan bahawa ada seorang penguasa di Laut Utara Jawa. Jika Ratu Kidul berkuasa di Kerajaan Laut Selatan, maka pemerintahan di Laut Utara, Pulau Jawa adalah Dewi Lanjar. Diceritakan bahawa keindahan dan keajaiban Dewi Lanjar tidak kalah dengan Ratu Kidul.

Berdasarkan kisah mitos yang sering diceritakan, kedua penguasa laut di Jawa ini telah mempunyai perseteruan dan berperang sengit. Tetapi kerana kedua-duanya sama-sama kuat dan mempunyai kesaktian, jadi tidak ada antara mereka yang kalah.

Disebabkan kedua-duanya mempunyai kekuatan yang setara, akhirnya Ratu Kidul dan Dewi Lanjar membuat gencatan senjata. Mereka berunding, kemudian membuat perjanjian untuk membahagikan laut di sekitar Jawa dalam dua bidang kuasa. Ratu Kidul mengawal Laut Selatan, sementara Dewi Lanjar menguasai kawasan Laut Utara. Mereka juga bersetuju untuk tidak mengganggu satu sama lain.

Related image

Keindahan Dewi Lanjar sangat terkenal, terutama di beberapa daerah penempatan masyarakat di Pantai Utara Jawa. Kecantikannya dipercayai menyaingi keindahan Ratu Selatan yang terkenal. Walaupun ada orang yang percaya, tidak ada wanita, baik manusia dan masyarakat ghaib, seperti jin, bunian dan sebagainya yang dapat menyaingi keindahan keduanya. Keindahan Dewi Lanjar, dikatakan melebihi malaikat di syurga (Ini mengikut apa yang diceritakan). 

Tidak semua orang boleh melihat atau menatap keindahan Dewi Lanjar. Masyarakat di sepanjang pantai utara Jawa, seperti di Indramayu, Pekalongan dan lain-lain, percaya bahawa hanya orang yang terpilih atau orang yang memiliki kemampuan fizikal, serta yang melakukan perbuatan istimewa, dapat melihat keindahan ratu Laut Utara.

Sesetengah orang Pantura, terutamanya di sekitar Pekalongan, percaya bahawa Dewi Lanjar adalah ratu laut yang baik dan murah hati. Dia dipercayai sering memberikan bantuan. Walaupun untuk bantuan atas sebab-sebab kepentingan. Di samping itu, Dewi Lanjar juga dipercaya sebagai penguasa laut yang ramah dan jarang marah. Walau bagaimanapun, jika dia berasa tersinggung atau dihina, dia boleh marah atau marah. Sebenarnya, apabila dia marah, dia dikatakan boleh melakukan tindakan sadis dan kejam.

Difahamkan juga, Dewi Lanjar adalah seorang ratu kerajaan yang tidak ingin mengganggu ketenangan manusia di dunia nyata. Jika di dalam kerajaannya ada acara atau perayaan, dia tidak pernah mencari atau membawa buruh dari dunia nyata.

Dia hanya menerima kehadiran manusia di dalam kerajaannya, jika sebelum ini lelaki itu sendiri telah berjanji untuk bersedia melayani. Perjanjian atau kesanggupan untuk berkhidmat biasanya dilakukan apabila orang yang berkenaan meminta bantuan darinya.

Image result for Dewi Lanjar

Masyarakat sekitar Pantura Jawa percaya, jika daerah Slamaran, Pekalongan, adalah lokasi yang sering digunakan oleh Dewi Lanjar untuk muncul. Slamaran dipercayai menjadi tempat istirehat Dewi Lanjar di dunia nyata.

Oleh itu bagi mereka yang ingin bertemu atau meminta pertolongan kepadanya, memilih untuk bermeditasi di Slamaran. Tidak semua orang bermeditasi atau meminta hajat di tempat itu akan diperkenan oleh Dewi Lanjar. Hanya orang bertuah yang boleh berjumpa dengannya.

Mereka yang bermeditasi dan ingin bertemu Dewi Lanjar datang dengan berbagai tujuan dan permintaan. Ada yang meminta pertolongan supaya kehidupan mereka dibebaskan dari kemiskinan. Ada yang meminta agar perniagaan berkembang. Ada yang meminta kerjaya untuk bertambah baik. Dan banyak lagi. Dan, tidak mustahil, pada hari-hari menjelang pilihan raya di Indonesia, ada juga calon perundangan yang datang untuk meminta pertolongan supaya terpilih menjadi anggota badan legislatif yang berjaya.

Apabila ditemui, maka bagi Dewi Lanjar dikatakan tidak mempunyai masalah untuk menunaikan permintaan yang dinginkan . Namun ia datang dengan syarat bahawa pemohon untuk bantuan bersedia memenuhi syarat yang dicadangkan. Keperluan utama tentu saja bersedia memberikan pengorbanan.

Image result for Dewi Lanjar

Diceritakan bahawa terdapat satu permintaan dilakukan oleh seorang lelaki untuk mendapatkan wanita yang amat dicintainya. Lelaki itu berjanji untuk menyerahkan orang yang disayanginya bagi melayani Dewi Lanjar. Jika dia tidak mahu melepaskan seseorang yang anda sayangi, pemohon boleh menjanjikan dirinya menjadi mangsa.

Tidak jarang, pemohon meletak jawatan atau membatalkan hasratnya setelah mengetahui keterukan syarat yang diberikan. Pemohon mungkin berfikir, keluarga atau orang tersayang jauh lebih berharga daripada apa-apa kekayaan. Tetapi jika pemohon lebih prihatin dengan kekayaan atau kejayaan perniagaannya, maka apa pun akan dilakukannya.

Biasanya, jika mangsa membuat dirinya sendiri, pemohon mengemukakan syarat untuk bersedia melayani Dewi Lanjar pada batas waktu tertentu. Contohnya, selepas umur di atas 60 tahun, 70 tahun, atau lain-lain.

Related image

Sesetengah orang di Pantura juga percaya bahawa Dewi Lanjar sangat murah hati. Jika seseorang bersedia memberikan pengorbanan, dia tidak akan segera meminta korban untuk diserahkan. Dia selalu memberikan had masa yang agak longgar. Terutama jika mangsa adalah orang yang paling dekat atau dicintai oleh pemohon.

Masyarakat juga percaya bahawa orang yang menjadi mangsa boleh diketahui dari warna tubuhnya apabila dia mati. Setelah menjadi mayat, warna tubuhnya menjadi kehijauan.

Kiranya kepercayaan masyarakat Jawa ini banyak berkait dengan dewi yang diangkat sebagai penguasa laut. Ini adalah perkongsian tentang mitos dan kepercayaan masyarakat. Tidak bermaksud kita perlu percaya ia adalah sekadar perkongsian untuk kita lebih mengenali budaya dan adat serumpun yer.

Raja Lepak

Read Next

Lokasi kafe hipster sekitar bandar Ipoh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *