Persis Istana Cinderella. 5 Istana Paling Cantik Di Dunia

Semua orang mesti mengimpikan rumah yang indah dan tersergam mewah macam istana. Istana biasanya didiami oleh golongan diraja yang juga merupakan pemerintah negara. Bagi yang perempuan, masa korang kecil mesti korang pernah berangan nak jadi Cinderella dan tinggal dalam istana kan? 

Reka bentuk istana dalam cerita Cinderella selalu dijadikan ikon melambangkan kemewahan sesebuah istana. Korang jangan anggap reka bentuk istana macam tu tak wujud yer. Kat sini Abang Bob nak kongsikan lima istana paling cantik di dunia.

1.   Mont Saint Michel, Perancis

Istana paling cantik di dunia ini memiliki persekitaran pulau yang unik, empat muzium berbeza, pemandangan yang indah dan sejarah yang bermula pada abad ke-6. Pada mulanya, istana ini merupakan biara dan masih terdapat sami yang tinggal di sini sehingga hari ini.

2.   Chateau de Versailles, Perancis

Taman-taman di istana ini sangat mengagumkan sama seperti istana ini. Apa yang paling menarik tentang istana ini adalah ia dibina atas perintah Ratu Marie-Antoinette, Ratu Perancis terakhir sebelum revolusi Perancis.

Baca artikel ini: Hujan Daging? 6 Kejadian Hujan Aneh Di Seluruh Dunia

3.   Neuschwanstein Castle, Jerman

Neuschwanstein merupakan sebuah istana dongeng yang wujud dalam dunia nyata kerana menjadi inspirasi bagi istana Cinderella oleh Disney.

4.   Chateau de Pierrefonds, Perancis

Istana ini pernah hancur suatu ketika dahulu dan kemudiannya dipulihkan menjadi lebih indah. Ia terletak berhampiran dengan ibu kota Paris, namun agak terpencil dan sangat berbaloi untuk dilawati.

5.   Hohenzollern Castle, Jerman

Berdiri tegak di tengah-tengah hutan hijau yang subur membuatkan istana ini antara istana paling tercantik di dunia. Namun, seni bina dalamannya lebih menakjubkan. Istana Hohenzollern adalah tempat kediaman nenek moyang Kerajaan Hohenzollern yang terletak di Gunung Hohenzollern, 855 meter dari aras laut.

Menarikkan? Memang cantik betul istana-istana ni. Kalau korang banyak duit, nanti bolehlah bina rumah persis istana.

Baca artikel ini: Wanita Menderita Menangis Air Mata Kristal

Raja Lepak

Read Previous

Netizen Geli Hati Bila ‘Mat Salleh’ Potong Buah Nangka Macam Tembikai

Read Next

Pening Kepala Bil Letrik Tinggi? Relex, ini cara kiranya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *